Veelgestelde vragen
Aankoopopdracht
Hoelang is een getekende aankoopopdracht geldig?
Een aankoopopdracht is maximaal één jaar geldig. Wel is het zo dat je bij Plan Makelaars (de aankoopmakelaar in Groningen) de opdracht elk moment kosteloos kan intrekken.
Kan ik mijn aankoopopdracht intrekken?
Bij Plan Makelaars Groningen is het no cure, no pay principe. Als je met ons geen huis hebt gekocht kan je de opdracht kosteloos annuleren. Mocht je binnen 3 maanden of tijdens de opdracht alsnog zelf een huis kopen, dan hebben wij het recht om alsnog de volledige courtage in rekening te brengen.
Wat is de courtage bij aankoop met Plan Makelaars?
Heb je ooit een aankoopmakelaar gezien waar je zelf beslist wat je courtage is?
Wat voor jou het voordeligst is, ligt aan jouw situatie. Ook hier zijn we duidelijk in: we gaan voor de optie die het beste voor jou is.
Vaste courtage
Het maakt niet uit hoe hoog de prijs van de woning is: je betaalt altijd €3495,- vaste courtage (incl. BTW). No cure no pay.
Prestatiegerichte courtage
Je betaalt een vaste courtage van €2995,- (incl. BTW). No cure no pay.
Daarnaast betaal je 5% (incl. BTW) over het verschil wat wij van de vraagprijs af weten te onderhandelen.
Hoe ziet het 5 stappenplan naar een succesvolle aankoop met Plan Makelaars eruit?
Jouw droomhuis gevonden in 5 duidelijke stappen:
Of je nou direct jouw nieuwe woning wil vinden, of dat dat pas over een tijdje aan de orde is: wij zijn er voor je. Het gaat erom wat voor jou het beste uitkomt of voelt – en wij staan je bij. Er zijn maar 5 stappen die staan tussen de eerste voet door jouw nieuwe voordeur.
Kennismaking
Eerst leren we elkaar kennen. Dit kan bij je thuis, of online. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw plannen, wensen en eisen. Ook kijken we samen naar de huidige woningmarkt. Uiteraard wil je ook weten wat jouw investering is. Daarom bespreken we de 2 opties voor courtage. Ga je voor een vaste of prestatiegerichte courtage?
Duidelijkheid op papier
Samen nemen we alles door. We maken met je toestemming een gezamenlijke App-groep aan om snel en laagdrempelig met elkaar te communiceren. Overdag, ‘s avonds of in het weekend: dat maakt ons niet uit. Voordat we beginnen, nemen we ook de tijd om een financiële check te doen. Zo weet je zeker hoe je ervoor staat en wat we kunnen bieden op de desbetreffende woning.
Tijd voor ontspanning
Onze speurtocht begint. Wij kennen de Groningse woningmarkt op ons duimpje. En jij? Jij hoeft helemaal niks. Gewoon afwachten tot we goed nieuws voor je hebben. Vervolgens bekijken we de vraagprijs: is deze reëel? Wat is de taxatiewaarde? Ook controleren we informatie vanuit het Kadaster en de gemeente. Ziet het er goed uit? Dan gaan door met het echte werk.
Bezichtigingen
We plannen ze in en doen ze samen met je – als jij dat fijn vindt. We zorgen dat de verkopende makelaar niet om je heen kan en dat je in een beresterke positie komt om jouw droomhuis te kopen.
Jouw woonplan komt uit
We zijn er bijna. Eerst voeren we de onderhandelingen uit, in overleg met jou. Hoe persoonlijk we met je zijn, zo hard zijn we aan de onderhandelingstafel. We gaan door het vuur om het beste resultaat voor jou voor elkaar te krijgen.
Als het bod geaccepteerd is en de koopovereenkomst is getekend, doen we een eindinspectie. En tot slot: jij tekent in het bijzijn van ons bij de notaris de leveringsakte. Daarna kijken we jou glimlachend aan, schudden je de hand en feliciteren je met jouw nieuwe woning. Laten we vooral de champagne niet vergeten. Ja dit plan wil ik ook
Waaruit bestaat een aankoopadvies bij Plan Makelaars?
Plan Makelaars de aankoopmakelaar van Groningen zoekt voor een aankoopadvies alle relevante gegevens omtrent de gewenste woning. Deze gegevens bestaan onder andere uit prijzen van recente verkochte woning(en) in de nabije omgeving, de concurrentie in de markt, juridische en kadastrale gegevens. Bovendien kijkt Plan Makelaars naar de hoogte van de vraagprijs (hoe deze zich verhoudt tot de markt) en wie de makelaar is. Ook adviseren wij aan de hand van de verwachte taxatie en geven een advies over wat te bieden c.q. overbieden. Daarnaast onderbouwen wij als Plan Makelaars waarom moet worden overboden zodat je een weloverwogen besluit kan nemen. Plan Makelaars zal op basis van de bovengenoemde gegevens je telefonisch of persoonlijk adviseren over de biedingsstrategie. Daarnaast starten we altijd eerst met een vrijblijvend hypotheekgesprek bij All-In Financial in Groningen.
Zitten de kosten van een aankoopmakelaar in ‘kosten koper’?
De kosten van een aankoopmakelaar vallen niet onder kosten koper. Kosten koper bestaan officieel uit overdrachtsbelasting en notariskosten. Voor meer informatie lees de vraag hierboven.
Waaruit bestaan kosten koper?
Als je op een site kijkt waar huizen te koop staan ziet je vaak k.k., maar wat betekent dat eigenlijk? K.k. staat voor kosten koper. Hieronder vallen bijkomende kosten die je betaalt bij aankoop van een bestaande woning. Officieel gezien bestaan kosten koper uit overdrachtsbelasting en notariskosten. Overdrachtsbelasting is 2% van de koopsom, tenzij je jonger bent dan 35 jaar dan kan je in aanmerking komen voor eenmalige vrijstelling als het gaat om een hoofdverblijf. Onder notariskosten vallen het opmaken van rechtsgeldige aktes, bijvoorbeeld de transportakte en hypotheekakte. Wel dient de kanttekening gemaakt te worden dat iedere notaris eigen tarieven hanteert.
Heb je toestemming nodig voor de aankoop van een woning?
Voor aankoop van een woning geldt dat je geen toestemming nodig hebt van de echtgeno(o)t(e) of degene met wie je geregistreerd partnerschap bent aangegaan.
Wat betekent een 48 uurs clausule voor jou als koper en voor de verkopende partij?
Dit systeem is vrijwel gelijk aan het kopen onder voorbehoud van verkoop van eigen woning, maar door de 48 uurs clausule te gebruiken spreek je met elkaar af dat de verkopers, na het sluiten van een koop met jou (onder voorbehoud van verkoop van uw eigen woning) wél door mogen gaan met de verkoop van hun woning. Op Funda en alle andere sites zal ook niks vermeld worden, aangezien de verkoop gewoon doorgaat.
Echter als ze een andere koper vinden moeten ze (voordat ze een koop met die andere kandidaat mogen sluiten) eerst jou nog 48 uur de tijd geven om alsnog te beslissen of jij wilt kopen zonder voorbehoud dus onvoorwaardelijk of toch van de koop af ziet. Op deze manier heeft de verkoper nog mogelijkheden om een andere koper te vinden, maar heb jij als eerste gegadigde altijd het laatste woord om de woning te kopen.
Je zult het besluit om wellicht toch te kopen af laten hangen van de situatie met betrekking tot jouw eigen woning. Heb je net een bod op jouw huis ontvangen, dan kun je misschien toch jouw droomhuis kopen.
Is er weinig animo voor jouw eigen woning dan zul je waarschijnlijk geen gebruik maken binnen die 48 uur om tot koop over te gaan en dan is de verkoper vrij om met de andere partij ongeacht de hoogte van het bod in zee te gaan.Van de No Risk Clausule ook wel 48 uurs clausule genoemd kun je gebruik maken als je zelf nog een huis hebt te verkopen, dan koop je dus een woning met een 48 uurs clausule. Wanneer nu de verkopend makelaar van de woning die jij hebt gekocht met een 48 uurs clausule een andere klant voor die woning heeft en dat kenbaar maakt, heeft de (1e) koper nog 48 uur de tijd om definitief te beslissen om wel of niet tot koop over te gaan.
Als verkoper sta je natuurlijk voor de keuze of je wel met een No Risk clausule wil verkopen, je loopt natuurlijk geen enkel risico en als er een nieuwe koper komt kun je alsnog het huis aan de eerste of de tweede verkoper verkopen maar al snel weet iedereen in de buurt dat de woning onder voorbehoud is verkocht. Als we dan stoppen met bezichtigingen dan ben je de eventuele potentiële kandidaten ook echt kwijt.
Daarnaast is het van belang hoe courant is de woning van de eerste koper die z’n huis nog moet verkopen. Hoe couranter de woning des te groter de kans op een succesvolle deal. Het is dus een combinatie van een aantal factoren waarop je als verkoper de beslissing moet nemen want als het huis van de eerste koper niet wordt verkocht heb je als verkoper ook geen deal.
Echter als ze een andere koper vinden moeten ze (voordat ze een koop met die andere kandidaat mogen sluiten) eerst jou nog 48 uur de tijd geven om alsnog te beslissen of jij wilt kopen zonder voorbehoud dus onvoorwaardelijk of toch van de koop af ziet. Op deze manier heeft de verkoper nog mogelijkheden om een andere koper te vinden, maar heb jij als eerste gegadigde altijd het laatste woord om de woning te kopen.
Je zult het besluit om wellicht toch te kopen af laten hangen van de situatie met betrekking tot jouw eigen woning. Heb je net een bod op jouw huis ontvangen, dan kun je misschien toch jouw droomhuis kopen.
Is er weinig animo voor jouw eigen woning dan zul je waarschijnlijk geen gebruik maken binnen die 48 uur om tot koop over te gaan en dan is de verkoper vrij om met de andere partij ongeacht de hoogte van het bod in zee te gaan.Van de No Risk Clausule ook wel 48 uurs clausule genoemd kun je gebruik maken als je zelf nog een huis hebt te verkopen, dan koop je dus een woning met een 48 uurs clausule. Wanneer nu de verkopend makelaar van de woning die jij hebt gekocht met een 48 uurs clausule een andere klant voor die woning heeft en dat kenbaar maakt, heeft de (1e) koper nog 48 uur de tijd om definitief te beslissen om wel of niet tot koop over te gaan.
Als verkoper sta je natuurlijk voor de keuze of je wel met een No Risk clausule wil verkopen, je loopt natuurlijk geen enkel risico en als er een nieuwe koper komt kun je alsnog het huis aan de eerste of de tweede verkoper verkopen maar al snel weet iedereen in de buurt dat de woning onder voorbehoud is verkocht. Als we dan stoppen met bezichtigingen dan ben je de eventuele potentiële kandidaten ook echt kwijt.
Daarnaast is het van belang hoe courant is de woning van de eerste koper die z’n huis nog moet verkopen. Hoe couranter de woning des te groter de kans op een succesvolle deal. Het is dus een combinatie van een aantal factoren waarop je als verkoper de beslissing moet nemen want als het huis van de eerste koper niet wordt verkocht heb je als verkoper ook geen deal.
Verkoopopdracht
Wat zijn goede tips en tricks om je woning verkoop klaar te maken?
Over smaak valt niet te twisten. Dat weten we allemaal. Wat jij juist zo charmant aan je huis vindt, vind een potentiële koper dan misschien wel weer een afknapper. Daarom is het handig als je je woning zo neutraal en aantrekkelijk mogelijk maakt wanneer deze in de verkoop gaat.
“Hoe doe ik dat?”, is dan de grote vraag. Geen zorgen.
We geven je alle tips en trucs waardoor je huis lekker opvalt, opgeslagen wordt en bezichtigingen binnen hengelt. Je hoeft echt je huis niet overhoop te halen om er een showroom van te maken. Nergens voor nodig. Met ons praktische advies zet je de puntjes op de i om je huis nét even wat extra’s te geven, waardoor hij beter in de smaak valt bij potentiële kopers.
Maak je huis verkoopklaar met ons praktische verkoopadvies:
1. Check de buitenkant
De allereerste indruk van een huis? Dat is de buitenkant. Tot ziens spinnenwebben, hallo stralende ramen. Tijd voor een emmer en spons om de kozijnen, ramen en deuren te laten blinken. Zorg ervoor dat de tuin er netjes bij staat: aangeharkt en bijgewerkt. Haal het oud papier, containers en lege flessen weg.
2. Opruimen
Een opgeruimd huis oogt ruimtelijker en leidt niet af. De focus ligt daardoor op de zaken die er écht toe doen: het laat de mooiste kanten van je woning zien. Ruim alle kamers op, sorteer boeken en servies die zichtbaar zijn en stop het speelgoed in de kasten.
3. Vergeet de details niet
Heb je schimmel in de badkamer? Is een muur nog niet geverfd? Valt een keukenkastje bijna uit de scharnieren? Loop je woning kritisch na, eventueel met iemand die er niet woont. Dit lijkt overbodig, maar een kijker ziet dingen die jij niet meer ziet. Zorg er daarom voor dat je de details niet vergeet om een verpletterende indruk achter te laten.
4. Persoonlijke spullen en onnodige accessoires
Haal persoonlijke spullen (foto’s, attributen etc.), opvallende accessoires en kleurrijke versiersels weg. Of zorg dat ze buiten beeld blijven bij foto’s en bezichtigingen. Dat geeft kijkers de ruimte om zichzelf in het huis te zien wonen.
5. Fris en fruitig
Schoon, schoner, schoonst: dat is het doel. Kijkers haken af op een vies aanrecht, stinkende wc en stof dat overal ligt en alle kanten opvliegt. Tijd om die grote schoonmaak te doen, zodat je huis schoon, stof- en vlekvrij is en aangenaam ruikt. Oh, en vergeet de kleine hoekjes niet.
4. Ruimtelijk en licht
Een muur vol foto’s, schrijfbord en gaten oogt onrustig en maakt het plaatje minder aantrekkelijk vergeleken met een strak geverfde (witte) muur. Zorg dat je woning er zo ruimtelijk en neutraal mogelijk uitziet. Vergeet hierbij het licht niet. Trek alle raamdecoratie open en je kan zelf ook nog eens genieten van de geboende ramen. 😉
5. Huiselijk
Een fleurige bos bloemen zorgt voor meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken. Het geeft onbewust een signaal af dat je goed voor jezelf en je huis zorgt. Ook geeft het een welkom gevoel. Bovendien kan een mooi boeket bloemen een steriele inrichting opvrolijken of juist de kleuren versterken die al aanwezig zijn in je woning. Tot slot zijn er bloemen die een erg lekkere geur verspreiden.
Met jouw inzet zorgt onze professionele fotograaf voor mooie, goed belichte foto’s en krijgt jouw woning de aandacht die het verdient.
Help!
Kom je er niet uit? Laat het ons weten. Onze collega’s weten als geen ander hoe je je woning zo opvallend en aantrekkelijk mogelijk maakt voor kopers. Vraag naar de mogelijkheden.
Hoe ziet het 6 stappenplan naar een succesvolle verkoop met Plan Makelaars eruit?
Bij ons weet je altijd waar je aan toe bent dankzij onze scherpe en transparente courtage
Nieuwsgierig? Check onze courtagemeter op de homepagina en bereken je voordeel.
Zo heb je altijd financiële duidelijkheid en weet je precies wat je kunt verwachten.
Het mooiste verkoopresultaat voor jou in 6 stappen
Wil je jouw huis zo snel mogelijk verkopen, of pas over een tijdje? Het maakt ons niet uit – als verkoopmakelaar uit Groningen staan we altijd aan jouw zijde om het beste resultaat voor je los te wrikken.
Is het moment gekomen om te verkopen? Dan ziet jouw stappenplan er zo uit:
1. Kennismaking
We ontmoeten elkaar voor het eerst. Bij jou thuis of online. ‘s Avonds, of overdag. Jij bepaalt. Tijdens dit gezellige gesprek bespreken we jouw verkoopwensen en visie op de markt. Ook krijg je een gratis waardebepaling van jouw huis.
2. Samenspel tussen jou en ons
Vervolgens hebben we een nieuwe afspraak om concrete verkoopplannen te bespreken. We nemen alles door wat doorgenomen moet worden, bespreken de verkoopperiode, hoe het biedingsproces werkt en al het andere wat komt kijken bij de verkoop van jouw huis.
3. Jij relaxt, wij hard aan het werk
Jouw deel zit erop – nu nemen wij het verkoopstokje volledig over. We pakken alle informatie over jouw woning erbij, kijken naar eventuele gebreken en vinden alle sterke punten waar potentiële kopers op aanslaan.
4. Promotie
We zetten jouw woning in de volle aandacht van Funda en de socials. Elke keer als er een update is melden we dit aan je. Zo weet je precies wat er speelt en hoe jouw huis in de smaak valt bij eventuele kopers. We sturen je dan een appje of bellen jou op.
5. Bezichtigingen
Het is tijd voor de bezichtigingen. Deze doen wij voor jou. Hierbij nemen we volop de tijd voor de potentiële koper, zodat zij met een goed gevoel en aangewakkerde woonplannen jouw huis uitlopen.
6. Akkoord op het beste bod voor jou
Heb je een bod gekregen? Dan onderhandelen we, in overleg met jou, met de kopende partij. Daarbij is jouw belang belangrijker dan wat dan ook.
Ben je akkoord met een bod? Dan zit de verkoop van jouw woning er bijna op en maken wij snel de koopovereenkomst. We eindigen namelijk met een laatste inspectie voordat we naar de notaris gaan. Alles in orde? Dan ontkurken we de champagne en proosten we samen met je op de succesvolle verkoop van jouw huis.
Wat is de courtage bij verkoop met Plan Makelaars?
Bij Plan Makelaars werken we met een scherpe en transparant courtage (incl. BTW).
Zo heb je altijd financiële duidelijkheid en weet je precies wat je jij kunt verwachten.
Een gratis waardebepaling? Uitstekend plan.
Wat doet Plan Makelaars Groningen voor de scherpe courtage?
Alles wat je verwacht van een full service makelaar:
- Je eigen makelaar als aanspreekpunt
- We regelen alle onderhandelingen en bezichtigingen
- We zetten jouw woning op Funda en andere huizensites
- We promoten jouw woning op social media
- We maken professionele plattegronden, foto’s en een meetrapport
- We geven advies om jouw huis verkoopklaar te maken
- We maken de koopovereenkomst op
- We regelen de eindinspectie
- We gaan samen naar de notaris om de verkoop af te ronden
- Je kunt ons altijd appen, mailen of bellen, dus ook in de avond
Wat doet Plan Makelaars wel wat anderen niet doen?
Veel: we nemen twee keer zoveel tijd voor je en spitsen onze oren om jouw wensen en eisen te ontdekken. Zo kunnen we doelgericht te werk. Maar het grootste verschil is dat wij werken met een scherpe prijs. Bij ons weet je altijd waar je aan toe bent.
Welke producten zitten in het Plan Mediapakket?
Veel! Gemiddeld genomen hetzelfde als bij andere full service makelaars. Foto’s, video, 360 graden foto’s, plattegronden 2D en 3D (ingekleurd), meetrapport, digitale brochures, Funda kosten, plaatsing Facebook en Instagram. En natuurlijk meer tijd en aandacht van ons.
Welke documenten moet je klaarleggen voor een woningopname?
Voor een woonhuis geldt een kopie van het identiteitsbewijs van de eigenaar en indien van toepassing de medeverkoper. Voor zover je in bezit heeft de bouwtekening met bijbehorende plattegronden en/of een oude brochure van de woning.
Voor een appartement geldt het bovenstaande en zijn aanvullende documenten nodig. Van belang is het bedrag van de maandelijkse VvE kosten en documentatie omtrent de VvE vergadering en een compleet financieel verslag.Waarom wordt de oppervlakte van mijn huis ingemeten?
Iedere woning in Nederland moet op dezelfde manier worden ingemeten juist om de woningen vergelijkbaar te houden. Daarvoor is de NEN 2580-norm in het leven geroepen. De NEN is het Nederlandse Normalisatie-instituut en is een norm die in 2010 verplicht gesteld voor makelaars. Voor die tijd bepaalden makelaars zelf hoe zij de woonoppervlakte berekenden. Hierbij werden soms bijvoorbeeld buitenmaten en extra ruimten zoals berging meegenomen in de oppervlakteberekening. Hierdoor kwam het voor dat de gemeten oppervlakte niet gelijk is aan de oppervlakte waarvoor jij de woning gekocht hebt.
Onze makelaar meet tijdens de woningopname de oppervlakte, maar er wordt ook opdracht gegeven door ons aan een externe professionele partij om jouw huis volgens de NEN-2580 meetinstructie in te meten. Hiervan ontvang je altijd een officieel meetrapport.
Ik bepaal toch samen met de makelaar de vraagprijs van mijn huis?
Jij bent de eigenaar van de woning, dus uiteindelijk bepaal jij de vraagprijs. Onze verkoopmakelaar zal je adviseren in welke vraagprijs je het beste kunt vragen voor het beste verkoopresultaat, dit gaat altijd in goed overleg. Het kan echter voorkomen dat de vraagprijs die jij wilt hanteren, sterk afwijkt van de vraagprijs die de makelaar adviseert of realistisch vindt. De makelaar kan van mening zijn dat hij de woning dan niet binnen een redelijke termijn voor de door jouw gewenste opbrengst kan verkopen. Bij een verschil van inzicht qua vraagprijs kan de makelaar besluiten in overleg met jou om eerst de woning met jouw gewenste vraagprijs aan te bieden en na een tijdje bij geen succes de geadviseerde vraagprijs van de makelaar te hanteren. Is de door jou gestelde vraagprijs in onze ogen onrealistisch dan kan het zijn dat de woning niet door ons in verkoop wordt genomen, want uiteindelijk moet er wel de mogelijkheid zijn om de verkoopopdracht succesvol af te ronden.
Heb ik een energielabel nodig om te verkopen?
Het is verplicht een energielabel in je bezit te hebben wanneer deze in de verkoop staat. Wij moeten de labelklasse (A++++ t/m G) vermelden in advertenties en teksten op Funda. Daarnaast moet op het moment van de overdracht het energielabel overhandigd worden aan de nieuwe eigenaar.
Sinds 1 januari 2021 zijn er nieuwe regels voor het energielabel en kan je deze alleen aanvragen bij een energieadviseur. Een energielabel is 10 jaar geldig. Heb je nog een vereenvoudigd label van voor 2021 liggen? Dan hoef je geen nieuw label aan te vragen, mits deze nog geldig is.
Moet je bij de verkoop van een appartement de VvE documentatie beschikbaar stellen?
Aangezien de koper een bewuste keuze moet maken, dient voor de volledigheid de splitsingsakte, het splitsingsreglement, de jaarstukken en eventueel het huishoudelijk reglement te worden aangeleverd door de verkoper. Ook is deze documentatie noodzakelijk voor een taxatie om de financiering rond te krijgen. Het is zelfs zo dat als de VvE niet goed functioneert, kopers geen financiering kunnen krijgen.
Waaruit bestaat het stappenplan om een VvE te activeren?
De eerste stap is een vergadering organiseren. Alle appartementseigenaren horen ingelicht te worden over de datum met het bijbehorende tijdstip. Tijdens de vergadering hebben alle appartementseigenaren het vergaderrecht (recht om deel te nemen aan een vergadering) en stemrecht (recht om deel te nemen aan de besluitvorming). Mocht een eigenaar verhinderd zijn dan een volmacht worden verleend om een stem uit te brengen namens de afwezige. In de akte van splitsing staat hoeveel eigenaren of gemachtigde namens de eigenaar aanwezig moeten zijn voor geldige besluitvorming.
De tweede stap is om een agenda op te stellen met de te bespreken punten. Als een te bespreken punt niet in de agenda staat genoemd, mag geen besluitvorming daarover plaatsvinden. Het is belangrijk om de volgende punten tijdens de eerste vergadering te bespreken: wie beheerder wordt van de VvE, wie de inschrijving doet bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, wie opent een bankrekening en welke bank, wie het meerjarenonderhoudsplan opstelt en wie de begroting bijhoudt. De besluiten met bijbehorende afspraken moeten worden vastgelegd in de notulen die na afloop voor iedereen beschikbaar zijn.
De derde stap is de VvE in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel door de aangewezen persoon tijdens de vergadering. De naam, het adres, de oprichtingsdatum en het bestuur van de VvE dienen worden ingeschreven. Dit is noodzakelijk vanuit het oogpunt van vertegenwoordiging ten aanzien van derden.De vierde stap is een bankrekening te openen door de aangewezen persoon tijdens de vergadering. Het is belangrijk dat de bankrekening op naam van de vereniging komt te staan en niet op de naam van de bestuurders. Het rekeningnummer moet worden doorgegeven aan alle appartementseigenaren aangezien de maandelijkse VvE bijdragen daarop moeten worden overgemaakt.
De vijfde stap is het opstellen van het meerjarenonderhoudsplan met de benodigde reserves. Bovendien moet een gezamenlijke opstalverzekering worden geregeld. Aan de hand van kosten en reserves kan een begroting worden opgesteld. Nieuwe afspraken moeten worden besproken en vastgesteld worden in de volgende vergadering. Je kan aan Plan Makelaars vragen naar onze partners.Wat zijn goede tips en tricks om je huis klaar te maken voor een bezichtiging?
Binnenkort staan er kijkers op je stoep. Wij zorgen dat ze alle belangrijke documenten hebben ontvangen en dat wij ze met aandacht en tijd rondleiden. We hanteren namelijk altijd een aanpak waarbij wij begrip tonen en luisteren (aandacht), waar de klok bijzaak is (rust bewaren) en we het gewenste resultaat niet uit het oog verliezen (doelgericht). Zo krijgen de kijkers een goede indruk van jouw woning.
Om dat te realiseren, hebben we jouw hulp nodig in de voorbereiding: het schoonmaken en klaarmaken van je woning voor de bezichtigingen. Natuurlijk helpen we je een handje, dus hierbij de tips:
1. Opruimen
Een opgeruimd huis oogt ruimtelijker en leidt niet af. De focus ligt daardoor op de zaken die er écht toe doen: het laat de mooiste kanten van je woning zien. Ruim alle kamers op, sorteer boeken en servies die zichtbaar zijn en stop speelgoed in de kasten.
2. Boenen
Niets is heerlijker dan een fris ruikend huis, toch? Tijd om alle kamers schoon te maken. Van de keuken tot de badkamer en van het verwijderen van stof onder je bed tot het zemen van je ramen. Alles pico bello schoon en heerlijk fris voor een warm welkom.
3. Onderhoud
Heb je een tuin? Knip de heg en maai het gras. Veeg de tuin aan en zetten planten en bloemen neer voor extra kleur. Houd daarbij rekening met het seizoen. In het voorjaar staan bepaalde planten prachtig in bloei en in het najaar komen weer andere tot z’n recht.
4. Tips zoals voor de fotoreportage
Weet je nog? Raamdecoratie open, persoonlijke spullen en opvallende accessoires en kleurrijke versiersels weg. Dat geeft kijkers de ruimte om zichzelf in het huis te zien wonen. Vergeet niet om een bosje bloemen te halen voor die extra fijne huiselijke sfeer.
5. Heerlijk!
De geur van appeltaart werkt nog steeds. Maar.. op een andere manier kan je óók een warm welkom realiseren. Denk aan wat te drinken: koffie(cups), theezakjes, (bruisend) water en een koekje erbij.
Betaalt de verkoper kosten aan de notaris?
Ondanks kosten koper moet de verkoper soms wel kosten aan de notaris betalen. De notariskosten bestaan uit onder andere het uitschrijven van de hypotheek in het Kadaster, ook wel doorhalen of royeren genoemd. De kosten die de notaris hiervoor maakt heten royementskosten en zijn fiscaal aftrekbaar waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt.
Is het mogelijk om een woning tijdelijk uit de verkoop te halen?
Het is mogelijk jouw woning tijdelijk uit de verkoop te halen. Wanneer je de woning tijdelijk uit de verkoop wilt halen dan kan dat voor minimaal 1 maand en maximaal 6 maanden. Als de woning weer beschikbaar komt betaal je € 325,- (incl. BTW) voor terug in verkoop plaatsing. Dit i.v.m. nieuwe kosten van o.a. Funda. Als je de woning tijdelijk uit verkoop wilt halen of weer terug in verkoop wilt plaatsen, kun je dit aangeven aan Plan Makelaars Groningen.
Is het mogelijk om jouw factuur bij de notaris te laten verrekenen?
Onze factuur wordt verstuurd wanneer de (ver)koop definitief is. De factuur wordt automatisch verrekend bij de notaris op de dag van transport aangezien dat is overeengekomen in de opdracht tot dienstverlening. Het Plan Mediapakket wordt bij start verkoop binnen 14 dagen in rekening gebracht.
Wat is een medeverkoper en wanneer ben je medeverkoper?
Een medeverkoper is een persoon die door middel van verklaring van erfrecht, geregistreerd partnerschap, trouwen of verkrijging een eigendomsbewijs mede-eigenaar is geworden. Als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap bent aangegaan ben je vaak medeverkoper. Ook ben je medeverkoper als erfgenaam of als je een eigendomsbewijs hebt.
Welke stukken moeten worden aangeleverd bij start verkoop?
Kopie legitimatiebewijs van alle (mede)eigenaren van de woning
Hierover meer informatie: Hoe kan ik ervoor zorgen dat een kopie van mijn identiteitsbewijs veilig bij Plan Makelaars komt?
Akte van levering, ook wel het eigendomsbewijs genoemd
Dit is misschien wel het belangrijkste document. Het eigendomsbewijs is een bewijs van het Kadaster waarmee je kan aantonen dat je eigenaar van de woning bent. Goed om te weten is dat het eigendomsbewijs niet persoonlijk is, maar verbonden aan de woning. Bij de overdracht van een woning ontvangt de volgende eigenaar een afschrift van de notaris.WOZ Beschikking en andere gemeentelijke aanslagen
- WOZ staat voor wet Waardering Onroerende Zaken. Dit is de waarde van jouw woning en wordt elk jaar door de gemeente vastgesteld op het aanslagbiljet. Op de WOZ-beschikking staat het volgende vermeld: de belanghebbende van de onroerende zaak, een aanduiding van de woning, de waardepeildatum en welke waarde is vastgesteld.
- Watersysteemheffing. Dit is een watersysteemheffing die je betaalt om bij te dragen aan goed beheer van de waterkringloop.
- Zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing. Zuiveringsheffing betaal je wanneer jouw woning is aangesloten op het riool. Verontreinigingsheffing betaal je wanneer jouw woning niet is aangesloten op het riool.
Vragenlijsten deel 1 en deel 2 ook wel deel A en deel B
Deel 1 vragen met betrekking tot de woning (voor geïnteresseerden)
Deel 2 vragen met betrekking tot de verkoper (voor de makelaar)
Lijst van zaken
Bij het kopen van een huis, zijn er vaak een aantal roerende goederen en onroerende goederen die bij de koop zijn inbegrepen. Hiervan wordt de lijst van zaken opgesteld en door de verkoper ondertekend.
Energieprestatiecertificaat
Ook wel een energielabel genoemd, geeft in een opslag informatie weer over het energieverbruik van een woning. Dit wordt altijd uitgedrukt in waardes van A t/m G. Hierbij is A het meest zuinig en G het minst. Dit is woning gebonden en daarom belangrijk om te hebben.
Aanvullende documenten die nodig zijn bij de verkoop van een appartement:
Splitsingsakte, statuten en het huishoudelijk reglement
Bij de aankoop van een woning ontvang je naast de eigendomsakte ook een splitsingsakte. Dit is een notariële akte waarin de appartementsrechten vastgesteld staan. Je vindt terug wat jouw aandeel is in het gehele pand en wat jouw aandeel in de kosten van de Vereniging van Eigenaars is.
Statuten zijn bepalingen en grondregels die ten grondslag liggen aan een organisatie. De statuten moeten bij een notaris worden vastgelegd. De notaris stelt een oprichtingsakte op met daarin de statuten. Vervolgens worden de statuten gedeponeerd in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Het huishoudelijk reglement is (een nadere detaillering van en) een aanvulling op de statuten. Er kan behalve afspraken, regels en richtlijnen ook de taken en bevoegdheden van bestuursleden in staan. Ook procedures en werkwijzen zijn in het huishoudelijk reglement vastgelegd
Documenten van de Vereniging van Eigenaren
Wanneer jouw appartement onder een VvE valt ontvangen wij graag de volgende documenten:
– Notulen
– Alle jaarstukken
– Begroting
– MeerjarenonderhoudsplanIngevulde VvE vragenlijst
Dit is een vragenlijst dat opgesteld is, omdat je als verkoper verplicht bent om uitvoerig informatie te verstrekken over jouw appartement. Dit geldt ook voor informatie die minder gunstig lijkt voor de verkoop. Deze vragenlijst krijg je van Plan Makelaars.
Ingevulde lijst van roerende zaken
Wanneer je jouw huis verkoopt kun je ervoor kiezen om roerende zaken achter te laten in jouw woning. Deze lijst creëert voor beide partijen duidelijkheid, waardoor misverstanden voorkomen kunnen worden. Deze lijst krijg je van Plan Makelaars.
In sommige gevallen aanvullend nodig:
Akte van verdeling (in geval van scheiding)
In een akte van verdeling staan notariële afspraken over wie het huis overneemt en wie de hypotheek op zich neemt. Hierin wordt tevens de verdeling van onroerende goederen opgenomen.
Akte van erfrecht (in geval van overlijden)
Hierin verklaart de notaris dat hij is heeft gecontroleerd wie is overleden, of de overledene een testament had en zo ja, wie de erfgenamen zijn.
Zijn er nog meer vragen omtrent de benodigde documenten dan kun je altijd contact opnemen met ons. Plan Makelaars helpt je graag verder!
Hoe kan ik ervoor zorgen dat een kopie van mijn identiteitsbewijs veilig bij Plan Makelaars Groningen komt?
Zowel bij de koop als verkoop van een woning heeft de desbetreffende makelaar een kopie van jouw identiteitsbewijs nodig. Bij Plan Makelaars hebben we je privacy voorop staan waardoor het identiteitsbewijs veilig kan worden geüpload via de beveiligde omgeving. Wel is het belangrijk te melden dat bepaalde gegevens, zoals de pasfoto en BSN-nummer, niet zichtbaar mogen zijn in verband met de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG). Een tip is dan ook om een kopie van jouw identiteitsbewijs up te loaden op de app van Rijksoverheid ‘KopieID’. De app maakt deze delen van het identiteitsbewijs onzichtbaar.
Wat is een ouderdomsclausule?
Een ouderdomsclausule is een clausule waarin de koper op de hoogte wordt gebracht van het feit dat, vanwege de ouderdom van de woning, de gevolgen van de verborgen gebreken voor zijn rekening komt. Een ouderdomsclausule wordt vaak opgenomen bij de verkoop van de oude woning. Wel belangrijk om te melden is dat de ouderdomsclausule niet automatisch in de koopovereenkomst wordt opgenomen. De inhoud van de clausule hangt vaak ook af van de situatie. Nog een belangrijk punt is dat de verkoper niet in alle gevallen een beroep kan doen op de ouderdomsclausule aangezien het gebrek moet samenhangen met de ouderdom van de woning.
Wat is een lijst van zaken?
Bij het kopen van een woning is het vaak gebruikelijk dat bepaalde goederen bij de koop zijn inbegrepen. De verkoper stelt samen met Plan Makelaars bij het opnamegesprek de lijst van zaken aandachtig op. Om vanaf het begin voor zowel de koper als verkoper het zo duidelijk mogelijk te maken vermelden wij de lijst van zaken in de brochure van de desbetreffende woning. Hierdoor is het vanaf de bezichtiging al duidelijk wat achterblijft in de woning. De lijst van zaken wordt pas opgenomen bij de koopovereenkomst.
Bezichtigen
Hebben jullie contact met kandidaten na de bezichtiging?
Altijd! Na de bezichtiging bellen of appen wij de belangstellenden op een afgesproken tijdstip na en berichten wij de verkoper. Mochten wij na 2 à 3 keer bellen of appen de klanten niet kunnen bereiken, dan stuurt Plan Makelaars een e-mail met de vraag of de belangstellende alsnog vervolgstappen willen nemen. Als een belangstellende aangeeft geen vervolgstap te nemen, dus geen tweede bezichtiging wil aanvragen of een bod wil uitbrengen, dan koppelen wij dit altijd persoonlijk terug. Ook een “nee” wordt teruggekoppeld met de reden. Dit kan immers ook interessant zijn voor het vervolg van de verkoop. Wil een belangstellende dat wel, dan laten wij zo snel van ons horen en ontvang jij de aanvraag voor een tweede bezichtiging of het bod dat is neergelegd. Dit lijkt ons een prima werkwijze. Zo blijf je altijd op de hoogte.
Wil je verkopen? Goed plan.
Wat zijn goede tips voor een bezichtiging?
Wij zeggen wel eens ‘Je koopt geen pakje boter’ als het gaat om het kopen van een woning. Weet je waarom? Steeds, als we zelf thuiskomen, merken we pas wat een (t)huis met je doet. Het is een plek om jezelf te kunnen zijn. Het is geluk binnen vier muren. Dat gevoel willen we ook voor jou. Want de knoop? Die is doorgehakt: je zoekt een nieuw thuis. En die beslissing moet goed voelen en goed blijven voelen.
Daarom is het zo belangrijk om je voor te bereiden. We geven je zes tips wanneer je een woning bij ons gaat bewonderen:
1. Wat zijn je wensen en eisen? Breng dit goed in kaart, zodat je tijdens de bezichtiging niet wordt afgeleid.
2. Vragen, vragen en nog eens vragen aan de verkoopmakelaar. Denk aan:
- Waarom staat de woning in verkoop? En hoe lang hebben de bewoners er gewoond?
- Is er sprake van gezinsuitbreiding? Ruzie met de buren?
- Welke energiebesparende maatregelen zijn er genomen?
- Welk onderhoud is nodig? En wat is al gedaan? Wat is de staat van onderhoud, inclusief de fundering en het dak?
- Welke verbouwingen zijn mogelijk? Welke muren zijn draagmuren?
- Zijn er brandonveilige materialen in de woning aanwezig?
Sommige zaken zijn terug te lezen in de vragenlijst die je hebt gehad. Toch zijn dit belangrijke zaken om extra na te gaan. Immers: weet wat je koopt. Daarnaast laat je een betrouwbare indruk achter en laat je zien dat je een serieuze koper bent.
3. Bedenk van tevoren waar je op gaat letten. Probeer je dus te focussen op de kleine details die misschien niet meteen in het oog springen. Zeker als je niet van plan bent om te gaan verbouwen is dit belangrijk.
4. Neem iemand mee. Twee paar ogen zien meer dan één;
5. Ga zitten op de bank of aan de eettafel. Je zichtlijnen zijn dan anders en je ziet dan meer dan als je staat in de woning;
6. Loop een rondje door de buurt en ontdek welk gevoel je hierbij krijgt.
Onderhandelingen
Wat als er geen of geen goed bod ontvangen is, hoe nu verder?
Een bieding hoeft niet geaccepteerd te worden. Als verkoper heb je het recht van gunning waardoor de verkoper zelf mag bepalen aan wie die woning wordt gegund. Vaak is het gebruikelijk om het huis aan de hoogste bieder te verkopen, maar dat is niet verplicht.
Als geen goed bod is ontvangen, kan worden onderhandeld met instemming van de desbetreffende partij. Onderhandelen kunnen we als de beste door onze jarenlange ervaring. Ook zijn er genoeg mogelijkheden om je huis opnieuw in the picture te zetten om zo nieuwe biedingen te ontvangen. Om meer te weten te komen over onze tactieken neem contact op met Plan Makelaars.Wanneer ben je in onderhandeling?
Als een koper een bod heeft gedaan en de verkoper daarop een tegenvoorstel heeft gedaan, ben je in onderhandeling. Een openingsvoorstel wordt vaak gezien als uitnodiging tot onderhandeling. Ook kan een eindvoorstel worden gedaan, maar dan is verdere onderhandeling niet mogelijk. Meerdere partijen kunnen een bieding doen alleen moet de verkoper eerst de onderhandeling met de ene partij afronden, voordat de onderhandeling met de tweede partij kan worden begonnen.
Mag een verkoper of makelaar vertellen tegen kopers welke biedingen zijn uitgebracht op een huis?
Het is verboden om partijen tegen elkaar uit te spellen. Als verkoper of makelaar mag wel gezegd worden dat meerdere biedingen zijn ontvangen, maar niks over de hoogte van het bod en eventuele voorwaarden. Het doel hiervan is door zowel de verkoper als makelaar geen hoger bod mag worden uitgelokt bij de geïnteresseerden.
Hoe verder na een succesvolle onderhandeling?
Als overeenstemming is bereikt tussen de koper en verkoper over essentiële punten, zoals de prijs, transportdatum en ontbindende voorwaarden maakt de makelaar van de verkopende partij eerst een concept koopovereenkomst. Na de eventuele aanvullingen of onjuistheden in het koopcontract, wordt de definitieve versie aan partijen verstuurd voor ondertekening. De koper heeft drie dagen wettelijke bedenktijd waarin de koper zonder opgave van de reden kosteloos van de koop kan afzien.
Kan onderhandelt worden over een huis met meerdere bieders tegelijk?
Een verkoper of verkopend makelaar mag biedende partijen niet tegen elkaar uitspelen. Meerdere partijen mogen wel een voorstel uitbrengen op de woning. De verkoper vraagt de 2e partij eenmalig een uiterst voorstel uit te brengen. De verkoper gaat terug naar de eerste partij en vraagt hem ook een uiterst voorstel uit te brengen. Beide partijen weten niet van elkaar wat zij hebben geboden. De verkoper legt de twee voorstellen naast elkaar en beslist aan wie hij zijn woning verkoopt, of niet.
Meerdere partijen kunnen een bieding doen alleen moet de verkoper eerst de onderhandeling met de ene partij afronden, voordat de onderhandeling met de tweede partij kan worden begonnen.
Wat houdt het schriftelijkheidsvereiste in?
Sinds 2003 geldt voor een koop van een huis waarbij beide partijen particulieren zijn dat de koop schriftelijk moet worden aangegaan door middel van een koopovereenkomst, ook wel schriftelijkheidsvereiste genoemd. Hieronder vallen niet afspraken per e-mail of een concept koopovereenkomst. Het doel hiervan is de koper te beschermen en meer duidelijkheid te scheppen wanneer een koop tot stand komt. Ook wordt de verkoper beschermd, omdat het niet verplicht is de koopovereenkomst te tekenen, ook al was er sprake van mondelinge overeenstemming.
Mag een makelaar de biedingsstrategie wijzigen?
Een makelaar mag het biedingsprotocol wijzigen. Ook wanneer meerdere biedingen zijn ontvangen of onderhandelingen plaatsvinden mag het protocol worden gewijzigd. De onderhandelingen kunnen namelijk ieder moment stilgelegd worden en de makelaar kan dan in overleg met zijn klant voor een ander biedingsprotocol kiezen.
Wat is het biedlogboek?
Per 1 januari 2023 is er een nieuwe wet- en regelgeving rondom transparant bieden en is het online biedlogboek verplicht. Het biedlogboek is een digitaal overzicht, waarin alle ontvangen biedingen op een woning terug te vinden zijn. Met dit logboek kun je op verzoek van de kandidaat-koper(s), nadat de woning verkocht is, inzicht bieden in welke biedingen er ingezonden en ingevoerd zijn. Met of zonder gebruik van een biedingstermijn.
In het biedlogboek staan de volgende onderdelen:
– Alle biedingen (geanonimiseerd) met exacte datum invoer weergave
– De hoogte van elk bod en eventuele voorwaarden
– Het winnende bodHierdoor voldoet Plan Makelaars Groningen alvast aan de regelgeving die per 1 januari 2023 geldt voor makelaars aangesloten bij VBO, NVM en Vastgoedpro.
Mag een verkoper of koper de onderhandelingen afbreken?
In principe kan iedere partij de onderhandelingen over de koop van een huis afbreken. Aangezien het schriftelijkheidsvereiste van kracht is, is schadevergoeding niet mogelijk.
Hoe zit het met de meldplicht en onderzoeksplicht bij het (ver)kopen van een huis?
De verkopende partij heeft een meldingsplicht waardoor alle gebreken die je wist of behoorde te weten, moeten worden gemeld aan een potentiële koper. Belangrijk om hierbij te noemen is dat gebreken die duidelijk zichtbaar zijn voor de koper niet gemeld hoeven te worden. Wel raad Plan Makelaars je aan om deze gebreken wel te melden om teleurstellingen aan beide kanten te voorkomen. De verkoper dient ook de rechten van derden die op zijn perceel rusten aan de potentiële koper te melden. Plan Makelaars ondersteunt hierin door met de verkopende partij een vragenlijst in te vullen over de woning. Het doel van de meldplicht is de kopende partij zoveel mogelijk informatie te verschaffen over de woning om een weloverwogen beslissing te maken over de aankoop van de woning. Plan Makelaars vindt transparantie over de desbetreffende woning heel belangrijk om discussies tussen beide partijen te voorkomen. De koper heeft een onderzoeksplicht. Wanneer een koper niet zeker is van de onderhoudstoestand van een woning, dan adviseert Plan Makelaars een bouwtechnische keuring te doen bij één van onze partners of naar eigen keuze. Voor juridische zaken, zoals bestemmingsplannen in de buurt, kan de koper de gemeente en het kadaster raadplegen. Plan Makelaars kan voor jou optreden als aankoopmakelaar om de belangen van de kopende partij te behartigen en te wijzen op alle relevante zaken.
Wat houdt de mededelingsplicht van de verkoper specifiek in?
Als verkoper moet je de koper informeren over de eigenschappen van de woning en het perceel. Je hebt een mededelingsplicht of informatieplicht. Wij leggen uit waarop je moet letten.
Bouwkundige zaken:
De mededelingsplicht gaat vooral over bouwkundige zaken. Zijn er gebreken in de woning? Meld de gebreken vooral als het gebrek voor de koper niet zichtbaar is tijdens de bezichtiging. Jij weet bijvoorbeeld dat er een scheur achter de kast zit. Een koper kan later niet bij de verkoper klagen over gebreken die vooraf gemeld zijn. De koper heeft het huis dan in die staat, dus met het gebrek, gekocht.
Juridische zaken:
De verkoper moet de koper ook informeren over de juridische verplichtingen voor zover van toepassing, bijvoorbeeld een erfdienstbaarheid (recht van overpad). Vaak staan juridische verplichtingen in de eigendomsakte.
Hoe voldoe je aan de mededelingsplicht?
De verkoper krijgt van de makelaar een vragenlijst met vragen over de woning en het perceel. Vul deze lijst zo zorgvuldig mogelijk in. De makelaar overhandigt of mailt deze vragenlijst aan de koper. Daarnaast is het handig dat de koper een kopie van jouw eigendomsakte krijgt. Zijn er zaken die niet op de vragenlijst of in de eigendomsakte staan? Meld deze dan schriftelijk om discussie achteraf te voorkomen.
Aansprakelijkheid:
Door te voldoen aan de mededelingsplicht zorg je ervoor dat de koper weet wat hij koopt. Daarnaast is het ook belang van de verkoper dat je voldoet aan de mededelingsplicht. Als de mededelingsplicht geschonden wordt door de verkoper kan de koper je mogelijk aansprakelijk houden.
Wat houdt de onderzoeksplicht van de koper in?
Naast de mededelingsplicht van de verkoper heeft de koper een onderzoeksplicht ten aanzien van de woning. Je moet zelf onderzoek doen naar de woning. Ziet de koper bijvoorbeeld tijdens de bezichtiging een scheur? Dan ligt het op de weg van de koper om hierover vragen te stellen en – als daar aanleiding toe is – in overleg met je onderzoek te laten doen naar de oorzaak van de scheurvorming.
Overeenstemming
Wanneer is een huis verkocht onder voorbehoud?
Een huis is verkocht onder voorbehoud indien alle partijen (zowel koper als verkoper) de koopovereenkomst met eventuele voorbehouden hebben getekend. Plan makelaars neemt fysiek of digitaal de koopovereenkomst uitvoerig met je door. Bovendien moet de wettelijke bedenktijd van drie dagen zijn verstreken. Als beide handelingen afgerond zijn, verandert de status van het huis van ‘te koop’ naar ‘verkocht onder voorbehoud’.
Wanneer is een huis definitief verkocht?
Wanneer een huis definitief verkocht is, hangt af van of voorbehouden zijn opgenomen, en zo ja welke voorbehouden zijn opgenomen in de koopovereenkomst.
Als er voorbehouden zijn opgenomen in de koopovereenkomst is het huis definitief verkocht als de wettelijke bedenktijd van drie dagen is verlopen.
In het geval dat wel voorbehouden zijn opgenomen in de koopovereenkomst kan alleen de koper een beroep doen op de wettelijke bedenktijd of voorbehouden. Bovendien heeft de koper recht op één dag respijt, dit geeft de koper nog één extra dag om zonder bijkomende kosten van de koop af te zien. De koper is definitief gebonden aan de koopovereenkomst na het ondertekenen hiervan. Het huis is definitief verkocht als de voorbehouden zijn verlopen. Het kan voorkomen dat kopers na verloop van tijd laten weten geen beroep te doen op de voorbehouden, maar dat is geen verplichting. Plan makelaars zal in dat geval het uiteraard aan je doorgeven.Wil je verkopen? Goed plan.
Hoe weet je of de financiering van de kopers rond is?
Het kan zijn dat de kopers aan Plan Makelaars Groningen laten weten dat de financiering rond is, maar de kopers zijn niet verplicht dit te melden. Indien Plan makelaars Groningen bericht heeft, zullen we dit uiteraard aan je doorgeven. Als niets vernomen is van de kopers en de voorbehouden zijn verlopen, betekent dit dat de (ver)koop definitief rond is.
Hoe werkt het ondertekenen van de koopovereenkomst?
Bij Plan Makelaars Groningen zijn er twee manieren waarop de koopovereenkomst ondertekend kan worden: digitaal of op papier. Het merendeel van de ondertekeningen gaat digitaal. Dat kan op afstand geregeld worden, wel zo makkelijk.
Bij digitaal tekenen krijgt iedere partij die de koopovereenkomst moet ondertekenen via de persoonlijke e-mail een link. Identificatie van je digitale handtekening gaat via iDIN. Nadat je op de link hebt geklikt, worden de stappen toelicht. Wij als Plan Makelaars Groningen stellen je op de hoogte als de koopovereenkomst getekend is en zorgen ervoor dat de juiste stukken bij de notaris komen.
Teken je liever niet digitaal? Voor het ondertekenen van de papieren versie nodigen wij de kopers en verkopers apart uit bij ons op kantoor. Bij je thuis kan natuurlijk ook. Nadat alle partijen getekend hebben, zorgen wij ervoor dat een getekend exemplaar bij alle partijen inclusief de notaris terecht komt.
Wat is een ontvangstbevestiging?
Voorbeelden van banken waarmee digitaal getekend kan worden, zijn onder andere: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank. Kijk op de veelgestelde vragen pagina van iDIN om te zien wat de actuele status is van je bank.
Waarom ontvang je een iDIN link en is het betrouwbaar?
Bij Plan Makelaars maken we bij digitaal tekenen gebruik van iDIN. Je ontvangt een link als je partij bent bij de koopovereenkomst en samen met de koper hebt besloten deze digitaal te tekenen. iDIN verifieert de identiteit van zowel de kopers als verkopers door middel van internetbankieren. Privacy staat hoog in het vaandel bij Plan Makelaars en door gebruik te maken van deze methode wordt je privacy goed gewaarborgd. Nog een voordeel is dat digitale ondertekening net zoals de ‘papieren handtekening’ rechtsgeldig is.
Wat is een transactiebon?
In het geval van digitaal ondertekenen vervangt de transactiebon de ontvangstbevestiging. Zowel de transactiebon als de ontvangstbevestiging hebben dezelfde functie.
Wat is het verschil tussen een transactiebon en een ontvangstbevestiging?
Beide documenten hebben dezelfde functie namelijk om vast te stellen op welke datum de wettelijke bedenktijd van de koper ingaat. Het enige verschil is dat je de transactiebon ontvangt als de koopovereenkomst digitaal ondertekend is en een ontvangstbevestiging als je op de traditionele manier op papier de koopovereenkomst hebt ondertekend. De ontvangstbevestiging is een onderdeel van de papieren koopovereenkomst en dient door zowel alle kopers en (mede)verkopers ondertekend worden. De transactiebon ontvang je automatisch nadat het digitaal onderteken van de kopers gelukt is.
Hoe kom je erachter of de (ver)koper al heeft getekend?
De kopers en verkopers kunnen niet van elkaar zien of de koopovereenkomst ondertekend is, dit is zowel het geval bij digitaal als op papier tekenen. Als beide partijen getekend hebben, ontvangen zij het getekende document als kopie in de mailbox. Plan Makelaars ziet erop toe of beide partijen getekend hebben. Mocht na drie dagen nog niet getekend zijn door één van de partijen dan neemt Plan Makelaars contact op met die partij.
Wat te doen als één van de partijen de koopovereenkomst niet digitaal kan ondertekenen?
Alle partijen moeten digitaal kunnen ondertekenen om dit proces succesvol te laten verkopen. Als één van de (ver)kopers niet digitaal kan tekenen, is digitaal niet mogelijk. Dit kan veroorzaakt worden doordat een bank van één van de partijen niet samenwerkt met iDIN. Daarnaast kan het ook zo zijn dat de persoon geen Nederlands rekeningnummer heeft. Ook kan de persoon geen ‘eigen’ e-mailadres hebben. Als digitaal tekenen niet mogelijk is dan dient de koopovereenkomst op papier getekend te worden. Let op! Het uitprinten en ondertekenen van de digitale koopovereenkomst is ongeldig.
Wanneer ontvang je een concept koopovereenkomst van de desbetreffende woning?
Als overeenstemming is bereikt, stelt Plan Makelaars het (concept) koopovereenkomst op. Voor het opstellen van de koopovereenkomst zijn onder andere de volgende gegevens nodig: een kopie van geldig identiteitsbewijs van beide partijen en de notariskeuze van de koper. Ook is Plan Makelaars wettelijk verplicht om een cliëntenonderzoek bij de koper uit te voeren. Hoe sneller wij de gegevens ontvangen, des te sneller wij een concept koopovereenkomst naar alle partijen kunnen sturen. Een concept is bedoeld zodat partijen de overeenkomst kunnen nalezen om onjuistheden, eventuele opmerkingen ter aanvulling en zelfs akkoord kunnen geven om vervolgens de definitieve koopovereenkomst op te stellen.
Wat is een leveringsakte, ook wel in de volksmond transportakte genoemd?
De akte van levering is het document waarmee de woning officieel aan de koper wordt geleverd en op de koper zijn naam komt te staan. De akte van levering wordt opgesteld door een notaris en wordt getekend door zowel de koper als de verkoper en de notaris. Na de ondertekening wordt de akte van levering ingeschreven bij het Kadaster en is de koper officieel eigenaar van de woning. Na de inschrijving ontvangt de koper een afschrift, dit is het eigendomsbewijs.
Wat is een nota van afrekening?
De nota van afrekening ontvang je van de notaris. De nota van afrekening is een eindafrekening van bedragen die gemoeid zijn met het kopen of verkopen van de woning. Op de nota kan je de volgende bedragen tegenkomen: de koopsom met de bijbehorende kosten van de eigendomsoverdracht, kosten van het kadaster, het verstrekte hypotheekbedrag & alle daarmee samenhangende kosten en eventuele makelaarskosten en advieskosten.
Wat is een koopovereenkomst?
In de koopovereenkomst (die wordt toegestuurd door de verkopende makelaar) worden de afspraken tussen de koper en de verkoper schriftelijk vastgelegd. Voorbeelden van afspraken die vastgelegd staan in de koopovereenkomst zijn: de prijs van woning, de leveringsdatum van de woning, eventuele ontbindende voorwaarden, roerende zaken die worden mee verkocht, de prijs voor de desbetreffende roerende zaken en eventuele aanvullende afspraken. De koopovereenkomst moet door beide partijen worden ondertekend en verstuurd worden naar de notaris. Plan Makelaars verstuurt na het ondertekenen van de desbetreffende stukken een kopie naar alle partijen en de notaris.
Is een mondelinge overeenkomst bindend?
Een mondelinge overeenstemming tussen een particuliere verkoper en particuliere koper is geen rechtsgeldige overeenkomst. Een overeenkomst is rechtsgeldig als de koper en verkoper de koopovereenkomst ondertekenen. Kortom, tot de ondertekening zijn beide partijen vrij om van de (ver)koop af te zien. Voor een zakelijke klant is een mondelinge overeenstemming echter wél rechtsgeldig.
Wat houdt de drie dagen wettelijke bedenktijd in?
Na ondertekening van de koopovereenkomst heeft een koper drie dagen wettelijke bedenktijd. De wettelijke bedenktijd is dwingend recht waardoor zelfs met overeenstemming van partijen niet van mag worden afgeweken. Met het recht op wettelijke bedenktijd heeft de koper drie dagen om van de aankoop van het huis af te zien. De bedenktijd begint te lopen om 00.00 uur na de dag waarop de koper een exemplaar van de door hem en de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Om eventuele verschillen tussen de datums te voorkomen kan de ontvangstbevestiging van belang zijn. Van de drie dagen bedenktijd moeten minimaal twee dagen werkdagen zijn. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag.
Wanneer is een (ver)koop tot stand gekomen?
Als de verkoper en koper het mondeling eens worden over de voor essentiële zaken bij de koop (vaak de prijs, opleveringsdatum en de ontbindende voorwaarden) is een (ver)koop tot stand gekomen. Een veelvoorkomende ontbindende voorwaarde is voorbehoud van financiering. Het is essentieel dat partijen het eens zijn over de ontbindende voorwaarden vóór de mondelinge koop. De verkopende makelaar stelt de koopovereenkomst op met daarin de mondeling vastgelegde afspraken en aanvullende afspraken (zoals een boeteclausule). Aanvullende afspraken gelden pas zodra de koopakte door beide partijen is getekend of van tevoren mondeling akkoord is bevonden. De koop is definitief nadat de koopovereenkomst zowel door verkoper als koper getekend is en de drie dagen bedenktijd voor koper zijn verstreken
Inspectie en overdracht
Moeten de gaatjes in de muur gedicht worden voor inspectie?
Belangrijk is dat het huis in dezelfde staat wordt opgeleverd als ten tijde van de bezichtiging en het sluiten van de koopovereenkomst. Zichtbare gaatjes ten tijde van de bezichtiging hoeven niet te worden opgevuld. Alleen als attributen zijn gebruik ter camouflage van ernstige gaten moeten deze wel gedicht worden voor de eindinspectie.
Wat als beschadigen zichtbaar zijn ten tijde van de inspectie?
Een (verborgen) gebrek dat ten tijde van de inspectie wordt vastgesteld moet worden vermeld in het inspectieformulier. Het vermelden in het inspectieformulier is noodzakelijk om achteraf te achterhalen wie aansprakelijk is voor de reparatie. Ook door het vastleggen van het gebrek in het inspectieformulier kan de notaris het gebrek meenemen bij de overdracht. Bij Plan Makelaars gaat altijd een makelaar mee naar de eindinspectie om te bemiddelen of te adviseren wat je in dit geval het beste kan doen.
Hoe verloopt de eindinspectie?
Voordat de partijen bij de notaris zitten om de leveringsakte te ondertekenen, moet de woning worden gecontroleerd. Dit wordt inspectie of eindinspectie van de woning genoemd. Wat houdt de eindinspectie van de woning in? Waar moet je op letten bij de inspectie van het huis.
De eindinspectie van een woning is belangrijk en noodzakelijk. Vaak is het namelijk zo dat er tussen het moment dat de koper de woning heeft gezien en besloten heeft hierop te bieden, en het moment dat de sleutels overgedragen worden, een aantal maanden. In deze maanden kan er van alles gebeurd zijn met het huis of met onderdelen in/van het huis.
Als de koper ontdekt dat de woning niet hetzelfde is zoals de koper het gezien heeft tijdens de bezichtiging/tijdens het tot stand komen van de koopovereenkomst, kan hij daarover met de verkoper in gesprek voordat de handtekeningen bij de notaris onder de leveringsakte worden gezet. Op het moment dat de verkoper en koper namelijk de handtekeningen zetten is het huis overgedragen en kan niet zo makkelijk meer onderhandeld worden. Het huis is immers niet meer van de verkoper maar van de koper. De verkoper zorgt dat alle tekeningen, handleidingen en overige informatie (indien voorhanden) in de woning worden achtergelaten. Vaak wordt er ook uitleg gegeven door de verkoper over verschillende onderdelen in het huis en de overige sleutels.
Als de woning goed gecontroleerd wordt is het voor beide partijen duidelijk hoe de staat van de woning is op het moment van overdragen bij de notaris. Deze check, de inspectie, wordt dus bijna altijd vlak voor de afspraak bij de notaris uitgevoerd. Bij de inspectie is de verkoper, koper en de makelaar aanwezig.
Algemeen
Je wilt je huis nu nog niet (ver)kopen, maakt dat uit?
Nee hoor. Wij staan altijd naast u tijdens de (ver)koop. Nu, of later.
Zijn de prijzen die op de site van Plan Makelaars worden genoemd inclusief BTW?
Bij Plan makelaars Groningen betaal je natuurlijk een inclusief BTW tarief voor zowel de aankoopdiensten, verkoopdiensten en andere diensten.
Kan ik mijn presentatie op Funda wijzigen? En zijn daar extra kosten aan verbonden?
Bij Plan Makelaars kan ten alle tijden jouw woningpresentatie worden gewijzigd; zelfs wanneer de woning al gepubliceerd is. Dit kan je eenvoudig doen door ons te mailen, appen of bellen. Onze makelaar controleert in overleg met jou de wijzigingen en voert deze daarna door op planmakelaars.nl en funda. Het vaak wijzigen van de woning presentatie is niet goed voor de verkoop. Als potentiële kopers verschillende foto’s/vraagprijzen/omschrijvingen van jouw woning zien, kan dit namelijk afschrikken. Ook wil je de presentatie liever niet in de eerste dagen wijzigen, omdat de woning dan de meeste aandacht krijgt. Als het goed is hoeft dat ook niet, want wij sturen de tekst eerst naar onze klanten ter controle voordat deze gepubliceerd wordt. Dit lijkt mij een goed plan! Ja, ik wil verkopen.
Wat is het werkgebied van Plan Makelaars?
We zitten in de stad Groningen, maar we verkopen en aankopen natuurlijk ook in de Ommelanden. Van Haren tot Bedum, van Hoogezand-Sappemeer tot Leek en alles wat er tussen ligt. Daar ligt ons netwerk en onze kennis. We weten wat er speelt in deze woningmarkt en wat er leeft bij de mensen in dit mooie gebied. Nieuwsgierig ook naar onze concurrerende courtage? Ja, lijkt mij een goed Plan.
Waarom en wanneer een bouwtechnische keuring?
Een bouwtechnische keuring laat je uitvoeren omdat je dan precies weet wat je bouwtechnisch koopt voordat je de handtekening zet. Je weet hoe de staat van de woning is en je krijgt inzicht in de directe kosten en de kosten op langere termijn. De directe kosten zijn om eventuele directe gebreken te verhelpen aan het huis. De kosten op langere termijn zijn de kosten voor verbeteringen op termijn of onderhoudskosten. Een bouwtechnische keuring wordt zowel bij aankoop van een woning als bij verkoop van een huis gebruikt. Zeker in een overspannen markt is het fijn zowel voor de koper of als verkoper dit rapport te hebben op het moment van beslissen of bieden. Het kan vaak veel onduidelijkheden wegnemen.
Wat is een bankgarantie of waarborgsom?
Een bankgarantie is een garantie van de bank dat de borgsom die de koper aan de verkoper moet betalen, indien nodig, wordt voldaan. Bij de aankoop van jouw woning sluit je een koopovereenkomst. Het is niet gebruikelijk dat de koopsom meteen wordt voldaan. Dit gebeurt pas bij het ondertekenen van de notariële akte tot levering bij de notaris. De verkopende partij verlangt in de meeste gevallen dat je als koper na ondertekening van de koopakte een waarborgsom stort of een bankgarantie stelt. Dit geeft de verkoper meer zekerheid dat je de woning ook echt gaat afnemen.
Bankgarantie of waarborgsom?
Een waarborgsom bedraagt meestal 10 procent van de overeengekomen koopprijs en moet uiterlijk binnen een week na het verlopen van de ontbindende voorwaarden worden voldaan. Deze waarborgsom maak je over aan de notaris. Als je niet voldoende eigen geld heeft om de waarborgsom te storten, is de bankgarantie een goed alternatief.
Wat kost een bankgarantie?
De kosten van een bankgarantie liggen gemiddeld bij banken tussen de € 250,- en € 350,-. Vraag ernaar bij je hypotheekadviseur.
Is een gratis waardebepaling hetzelfde als een taxatie?
De gratis waardebepaling is een mondeling verkoopadvies waarbij we het hebben over vraagprijzen en verkoopprijzen. Een taxatie is altijd betaald en bindend. Je hebt deze nodig bij officiële zaken. Denk aan het krijgen of wijzigen van een hypotheek, geërfd vastgoed of een scheiding. Ook wordt de taxatie nog nagekeken door het NWWI – de waardebepaling wordt niet gecontroleerd.
Vraag niet
beantwoord?
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat jouw vraag niet beantwoord is. Uiteraard helpen wij jou hier graag mee verder.